Till dig som blir motiverad två gånger per år..


Svårt att komma igång med din träning?


- Vänta inte på att motivationen ska komma - skapa den själv.


- Sätt upp ett mål, gärna med delmål.


- Visualisera! Hur kommer det kännas när du når ditt mål?


 - Vad är fördelen/arna med att nå ditt mål?


- Ta hjälp, ta rygg på någon annan som är grym på träning - än bättre, ta hjälp av en PT.


- Låt det ta tid, små steg, omstarter, motivationsdippar är naturliga steg på väg mot ditt mål!

Har du inte tränat förut och så är det ingen bra idé att rivstarta med att försöka klämma in träning 5 gånger i veckan. Det vanligaste misstaget är att när du ska komma igång så kör du stenhårt för att sedan snabbt tröttna för att du satt ribban för din komigång träning alldeles för högt.

Om du inte tränat regelbundet på en tid/inte alls hur ska du då kunna motivera dig till 5 dagar av aktivitet? Noops ingen bra idé.


Börja istället där du är, en till två gånger i veckan räcker gott och väl och öka därifrån.

Hitta en aktivitet som du tycker är rolig! Träningen handlar inte bara om att gå till gymmmet och lyfta vikter..


Målsättning och ditt varför är också viktigaste faktorer för att du ska lyckas.

Sätt upp ett mål, gärna ett långsiktigt mål och formulera ditt mål så att det blir realistiskt.

Att du ska känna dig mer "fit" är ingen bra målsättning, eller att du ska "må bra" är en ganska otydlig målsättning. Gör ditt mål så tydligt som möjligt. 


Ett exemempel:


Mål


Jag ska träna en till två gånger i veckan. Jag kommer att träna under Måndagar samt Tisdagar i minst 45 minuter. Jag kommer att utföra min träning på mitt lokala gym, utegym, gå på pass eller vad som passar dig. MItt långsiktiga mål är att jag efter två månader ska kunna springa 6km i ett lugnt tempo. Eller jag ska kunna göra 20 burpees utan att dö på kuppen. 


Varför?


Varför är det viktigt för dig att träna? Vad är fördelarna? Tränar du för hälsan skull? Vad kommer din träning att göra för dig? Tränar du för rehabilitering efter en skada? Hur kommer du att må när du kommiet igång/efter din träning?


Belöning och utvärdering


Känn efter och belöna dig själv efter din träning - mentalt. Klappa dig själv på axeln och boosta dig själv att du klarade av vad du sagt att du ska göra!

Utvärdera din träning, vad gick bra, vad gick mindre bra?

Vad behöver jag justera till nästa gång? Våga utmana dig!

Utveckling sker alltid utanför din komfortzon och för att bli bättre och få resultat så behöver du utamanas och inte göra samma sak hela tiden.

Skfita din träning efter en tid, nya övningar, ny löprunda etc.


Ta hjälp!


Ta hjälp från någon som lyckats nå sina mål, som tränar regelbundet. Haka på ett pass, fråga efter råd, bli inspirerad via bloggar, poddar, sök förebilder som inspirerar dig.

Att träna med en PT är också en bra hjälp på väg mot dina mål. En PT kan liknas med en körskollärare. Du får värdefull kunskap, guidning och någon som pushar dig och hjälper dig att nå dina mål.

Omstart

Inget mål nås utan ett gäng med omstarter. Har du misslyckats? Gick det inte som planerat? Det viktigaste är att utvädera vad du ska göra bättre och BÖRJA OM! 

Det finns inga quickfixes men däremot små steg och ett antal omstarter innan du når ditt mål.


33 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla