Till dig som blir motiverad två gånger per år..


Svårt att komma igång med din träning?


- Vänta inte på att motivationen ska komma - skapa den själv.


- Sätt upp ett mål, gärna med delmål.


- Visualisera! Hur kommer det kännas när du når ditt mål?


 - Vad är fördelen/arna med att nå ditt mål?


- Ta hjälp, ta rygg på någon annan som är grym på träning - än bättre, ta hjälp av en PT.


- Låt det ta tid, små steg, omstarter, motivationsdippar är naturliga steg på väg mot ditt mål!

Har du inte tränat förut och så är det ingen bra idé att rivstarta med att försöka klämma in träning 5 gånger i veckan. Det vanligaste misstaget är att när du ska komma igång så kör du stenhårt för att sedan snabbt tröttna för att du satt ribban för din komigång träning alldeles för högt.

Om du inte tränat regelbundet på en tid/inte alls hur ska du då kunna motivera dig till 5 dagar av aktivitet? Noops ingen bra idé.


Börja istället där du är, en till två gånger i veckan räcker gott och väl och öka därifrån.

Hitta en aktivitet som du tycker är rolig! Träningen handlar inte bara om att gå till gymmmet och lyfta vikter..


Målsättning och ditt varför är också viktigaste faktorer för att du ska lyckas.

Sätt upp ett mål, gärna ett långsiktigt mål och formulera ditt mål så att det blir realistiskt.

Att du ska känna dig mer "fit" är ingen bra målsättning, eller att du ska "må bra" är en ganska otydlig målsättning. Gör ditt mål så tydligt som möjligt. 


Ett exemempel:


Mål


Jag ska träna en till två gånger i veckan. Jag kommer att träna under Måndagar samt Tisdagar i minst 45 minuter. Jag kommer att utföra min träning på mitt lokala gym, utegym, gå på pass eller vad som passar dig. MItt långsiktiga mål är att jag efter två månader ska kunna springa 6km i ett lugnt tempo. Eller jag ska kunna göra 20 burpees utan att dö på kuppen.