
Ledarskapsdeklaration

Konflikter på en arbetsplats uppstår av många olika skäl. En tydlig kommunikation samt ett tydligt ledarskap minimerar uppkomsten av konflikter samt ger en tydlig bild av vad du förväntar dig av dina medarbetare.
Oklara förväntningar samt otydlig kommunikation kan bla leda till
Osäkerhet vilket hämmar medarbetares handlingsförmåga och initiativtagande
Konflikter i arbetsgruppen om vem som har rätt eller fel
Energislöseri då mycket tid och kraft går åt till att fundera över vad som förväntas
Ineffektivitet, eftersom mycket av tiden går åt att tolka uppgiften/erna
Passivt eller aktivt motstånd
Det är viktigt för dina medarbetare att veta vart de har dig., vad du förväntar dig av arbetsgruppen, vilka ramar samt regler som finns. Prioriterade områden samt utveckling. Du behöver vara närvarande i organisationen och gruppen som ledare.
Med en väl kommunicerad Ledarskapsdeklaration så ökar "närvaron" även när du ej är på plats.
En Ledarskapsdeklaration kan bla innehålla
Uppdraget/Mål
Din ledarskapssyn
Dina krav på dig själv - värderingar
Förväntningar på arbetsgruppen
Hälsa och välmående
Ledarskapsdeklarationen ska vara kopplat till
Verksamheten - mål och vision
Arbetsgruppen
Ekonomi
Frågor du kan ställa dig ifh till arbetsgruppen
Förväntningar på medarbetare
Kommunikation - medarbetarsamtal/feedback/uppföljning...
Hälsa och välmående - fysisk/psykisk
Frågor du kan ställa dig ifh till verksamheten
Vad förväntas?
Gruppen vs omgivningens krav
Kommunicera gruppens behov och arbete
Obekväma beslut
Mål och Resultat
Etik
Hälsofrämjande arbete
Frågor du kan ställa dig ifh till ditt eget ledarskap
Förväntningar på mig själv
Egen värdegrund
Hur utvecklar jag mitt ledarskap kontinuerligt?
En tydlig ledarskapsdeklaration leder till
Tillit till ledarskapet
Trygghet i medarbetarskapet, gruppen och den enskilde medarbetaren
Ökad förståelse för både ledar- och medarbetaroll
Förståelse för samband och helheter (uppdraget, ekonomi, organisation, mål)
Ökad effektivitet och måluppfyllelse
Hur ser din ledarskapsdeklaration ut? Är det tydligt för dig och dina medarbetare?
Delar av denna text är hämtat från Gabriellabauer.se