Ge inte upp din gamla vana

Uppdaterad: 1 mar 2020


Du har säkert själv sagt det... "jag ska sluta med denna ovana", "jag måste bli av med den här ovanan....." eller något liknande. Faktum är att vi slutar inte en vana, vi byter vår vana med ett annat beteende/beteendemönster. Ett enkelt exempel är, "jag ska börja träna!". Om du inte har tränat förut eller tränat långt tidigare i ditt liv så har du ett beteende att just inte träna. Hänger du med? Ok, låt mig förklara.


Något har hänt eller du har helt enkelt tagit ett beslut att du ska börja träna. Fram till dess att du tagit detta beslut så har du haft ett beteende att inte träna. Oftast när vi ska börja träna så ser vi efter en träningsform som passar, ett gym som du vill träna på, coola träningskläder och antalet pass du vill träna per vecka. Du kanske sätter upp ett mål med din träning, vart vill du nå med din träning. Viktnedgång, viktuppgång, mer muskelmassa etc.. Alla dessa faktorer är givetvis viktiga för att du ska lyckas men det som oftast glöms bort är just beteendet. Du bryter inte en vana, du startar ett nytt beteende!


Så, låt oss se lite närmare på detta. Fram tills nu har du varit en "icke tränande" person. Att vara icke tränande innebär ett visst beteendemönster. Återigen, när du nu tagit beslutet att du ska börja träna så behöver du identifiera vilket beteende du har i f h till träning i dagsläget och sen ändra ditt beteende så du går från "icke tränande" till en "tränande person".

Nuläge - situation


Du har tagit ett beslut att du ska börja träna. Du har bestämt dig för att träna två gånger/vecka. Du har bestämt dig vilken träningsform du ska prova/satsa på. Du har inhandlat grymma träningskläder. Det där med att börja träna har ju alltid funnits där men jag har ju aldrig haft tid.


Nuläge - tankar


Jag känner mig taggad och samtidigt nervös, jag har inte tränat på år och dar och har inte en aning om vilka övningar jag ska göra. Tänk om jag gör fel? Med mitt späckade schema kommer jag aldrig hinna med träningen. Det verkar ju ganska jobbigt.


Nuläge - känslor


Sjukt kul att äntligen få komma igång, ajrå, jag får ont i magen på att tänka på om jag gör fel, tänk om alla tittar på mig, det här känns obehagligt, jag blir rädd av tanken på att gå in på ett gym - jag har ju inte varit där på flera år...

Tänk om jag misslyckas, ska jag verkligen försöka...?


Nuläge - handlingar


Det känns riktigt bra att känna att jag tagit beslutet att börja träna men det verkar ju rätt jobbigt, jag har inte tid, och det verkar ju rätt svårt, äh, jag struntar i det...


Ovan är en schematisk uppställning av dina tankar. Tankarna kopplat till träning. Dina tankar blir sedan kopplat till en handling som blir ett beteende.

Detta är alltså ett nuläge av din nuvarande situation. Det är när du identifierar dina tankar och beteende kopplat till detta som du kan starta processen att skifta en vana/beteende mot ett annat.


Önskat läge - situation


Jag känner mig taggad, äntligen ska jag komma igång med min träning. Jag har satt en plan och en målsättning. Jag vet vilken träningsform jag ska prova - förväntansfull.


Önskat läge - tankar


Jag känner mig taggad och något nervös. Det är väl inte så konstigt, jag har inte tränat på länge. Jag gör detta för min egen skull och det här är viktigt för mig. Jag är fast besluten på att jag ska lyckas och går det inte som jag vill så kan jag alltid revidera min plan och be om hjälp eller börja om!


Önskat läge - känslor


Wow, jag börjar något nytt. Känslan att bli trött i kroppen och veta att jag är på väg mot mitt träningsmål! Spännande att prova en ny träningsform. Vilka goda effekter jag kommer att få av träningen. Jag kommer bli piggare, starkare och orka mer!


Önskat läge - handling


Nu kör jag. Om jag inte lyckas med en gång så kommer jag försöka på nytt. Jag vet att en ny rutin tar tid att bygga. Jag kommer att utvärdera mina resultat på vägen.


Genom att använda denna schematiska modell så har du identifierat ditt nuvarande tankesätt. Du har blivit medveten om dina tankar och känslor.

När du är medveten om varför du tänker på ett visst sätt och handlar som du gör så blir det mycket enklare att förändra ditt beteende och skapa din nya vana.


Är du intresserad av att bli coachad? Skulle du vilja ta reda på vad en coach kan göra för dig? Skicka ett mejl till info@bethebestyou.nu så kontaktar jag dig.

84 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla