Fuska och nå ditt mål...

Efter en lång dag med möten så var det något av en befrielse att stänga in sig i det tiny tiny hotellgymmet och dra av en runda på löpbandet. Det är lite som terapi att få rensa hjärnan efter att ha varit inaktiv och tagit in iformation en hel dag.


Tycker du att det känns supertrist att springa? Supertrist att gå till gymmet? Då har jag ett enkelt tips för dig! Fuska! Eller nja, sätt upp delmål så kommer det bli så mycket lättare. 

Men hur går det då till....?


Det allra första du måste göra innan du påbörjar ditt träningspass är att bestämma VAD och hur länge du ska träna. Om du startar ditt träningspass utan en tanke eller plan så är sannolikheten att ditt träningspass kommer att bli rätt mediokert.

Så, låt oss ta ett exempel. Du bestämmer dig för att springa 6 kilometer, långt för vissa superkort för andra. Du bestämmer givetvis längden efter dina förutsättningar. Ok, du har bestämt längden på ditt pass, ska du till gymmet så bestäm hur länge och vad du ska träna. 

Sen är det dags att fuska, eller rättare sagt sätta upp delmål. Direkt när du ställer dig på löpbandet så kommer det kännas tungt, du ser framför dig 6 låååånga 6 km.

Tänk istället, exempelvis, 2km framåt, du delar alltså upp dina 6km i delmål. Detta gör att du "lurar" hjärnan och du kommer lättare att nå dina 6km. De första 20 minuterna kommer att vara jobbiga, det tar ungefär 20 minuter för kroppens system att fungera "optimalt", det vi brukar kalla för "andra andningen". När du nått dina 2km så siktar du på 1km till osv. På detta enkla sätt så lovar jag att du lättare kommer att nå ditt löpmål och när du väl gjort detta så kommer belöningen, den sköna känslan efter att passet är färdigt.






Enkelt eller hur?

17 visningar0 kommentarer