Den ultimata guiden till ditt nyårslöfte


De finns de som påstår att somliga blir motiverade två gånger per år.. Efter sommaren är slut och när det nya året börjar.

Jag tillhör dem som anser att en förändring inte startar på det nya året eller för att det är Måndag, en förändring startar varje dag.


Om du trots detta har satt ett nyårslöfte - den ultimata guiden för att lyckas!


Vision


Det första du ska skapa dig är din vision. Din vision ska återspegla ett framtida tillstånd. Din vision behöver inte vara realistiskt eller tidsbundet. Koppla in vilka känslor du har till din vision, hur mår du? Vad ser du? En vision är en resa, se din vision som bergen långt bort i horisonten. Du kan med fördel göra en sk moodboard. Ta fram ett stort papper och börja fyll pappret med bilder som symboliserar din vision. Undvik att använda ord istället använder du bilder eller teckningar som ger liv åt din vision.




Varför


Det är viktigt att du kopplar ett varför till din målsättning. Ditt varför berättar varför vill du ska/vill uppnå ditt mål. Ställ dig frågor som, vad är vinsten i om jag når mitt mål? Hur kommer jag att känna mig? Varför är det viktigt att jag ska uppnå mitt mål? Ditt varför är din motivation och drivkraft framåt.





Mål


Nu är det dags att skapa din målsättning. Vart vill du? Vart ska du? Vad vill du uppnå?

En populär metod att använda är SMART mål. När du skapar ett SMART mål så blir din målsättning tydlig och det blir lätt att checka av att du är på rätt väg.


Specifikt - se till att ditt mål är så specifikt som möjligt

Mätbart - ditt mål ska kunna vara mätbart. Ett exempel kan vara "jag ska spara 200kr i månaden"

Accepterat - ditt mål vara accepterat av dig själv och även eventuellt andra som ska vara delaktig i din målsättning. Du ska helt enkelt vilja göra/uppnå det mål du satt upp. Koppla detta till ditt varför, vad är meningen, vad är vinsten?

Realistiskt - ditt mål ska vara realistiskt att nu uppnå.

Tidssatt - ditt mål ska ha en slut och början.


Motivation


För att ta dig an och nå ditt mål så krävs motivation. Motivation är inte konstant och kommer definitivt inte till dig per automatik. Du kan säkert känna igen dig den där gången du pratat/lyssnat på en spännande intressant person, varit på en föreläsning eller sett en film och du känner dig motiverad och inspirerad till tusen. Motivationen sitter i ett par dagar eller kanske veckor för att sedan avta. Motivation är sammankopplat med dopamin. Dopamin kan enkelt uttryckas som ett "lyckohormon". Kroppen belönar oss med dopamin när vi gör saker som är bra för oss. MEN du måste själv skapa motivationen, det fungerar inte att sitta och vänta på att bli motiverad. Det är inte själva träningen i sig som är jobbig utan att ta sig till träningspasset. När du väl sätter igång och jobbar mot ditt mål så kommer kroppen att utsöndra dopamin och du kommer få en bra känsla - du känner dig motiverad.


Hur ska du då göra när du inte känner dig motiverad? Skapa dina triggers! Titta på ett inspirerande Youtube, lyssna på din favoritpod, läs ett par sidor i en inspirerande bok som får dig igång! Och ibland så behöver du bara starta så kommer motivationen.

Omge dig med människor som gjort jobbet, ta hjälp och inspiration av de som redan gjort resan som du ska göra. Hitta en mentor!




Delmål


Det är viktigt att du sätter upp delmål på din väg mot ditt mål. Delmål är stopp på vägen där du checkar av vart du befinner dig. Se till att dina delmål är mätbara så att du kan se effekten av ditt arbete. Se även till att de finns en belöning när du uppnått ditt delmål.

Skaffa en belöningskalender. I din kalender skriver du in datumet för ditt slutmål samt datum/en för dina delmål. När du når ditt delmål så väntar en belöning!


Utvärdering


Om du inte lägger ner tid för att utvärdera din målresa så är risken att du kommer göra samma sak/misstag och inte utvecklas eller kommer framåt.

Planera in tid för utvärdering och ställ dig följande frågor.


- Vad gjorde jag bra?

- Vad blev resultatet?

- Vad var mindre bra?

- Hur kändes det?

- Hur vill jag att de ska kännas?

- Vad ska jag göra annorlunda nästa gång?


Börja om


Låt din resa mot din målsättning ta tid. Du kommer med all säkerhet att få börja om flera gånger innan du är framme och nått ditt mål. Genom att ha en detaljrik och bra plan som innehåller delmål samt tid för utvärdering och en förståelse att ett misslyckande är nyvunnen kunskap gör att du kommer att lyckas. Motivationen kommer och går men din plan består.


Kickstart 2020


Vill du få ännu mer hjälp för att klara dina målsättningar för 2020 eller vill du eller kanske du tillsammans med dina kollegor bli inspirerade och få verktyg för din personliga utveckling?


Coaching


Viil du bli coachad? Jag har ett fåtal platser kvar för dig som är intresserad av att bli coachad. Detta är en del av en utbildning som jag påbörjat och coachingsessionerna är därför kostnadsfria. Om du är intresserad så klicka på kontakt och fyll i dina kontaktuppgifter så får du tillsänt fullständig information.


Föreläsning


Om du är intresserad av en spännande, utmanande, givande föreläsning på din arbetsplats så klicka här för mer info.







62 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla