Coachning - mer än aktiv lyssning...


Coachning handlar om att vara närvarande i samtalet, att aktivt lyssna, ställa kraftfulla frågor, expandera och utmana klientens tankebanor.

Men coachning är mycket mer än så...


Coachning för mig handlar om en helhet, att kropp och knopp hör ihop.

Att sträva efter balans mellan det fysiska och mentala. Med en bakgrund inom träning så ser jag ett stort värde i att addera fysisk aktivitet och en "hjärna i balans".


En central del för ökad prestation och välmående är vår andning.

När vi andas djupt och lugnt så sänker vi vår stressnivå samt sänks vårt blodtryck.

När var du medveten om din andning senast?


Nedan finner du en enkel andningsövning hämtat från Bellybalance.


Ligg på rygg. Placera en hand på magen och en hand på bröstet med fingertopparna mot nyckelbenet. Andas in genom näsan, spänn ut magen mot taket och ut mot sidorna. Fortsätt sedan vidga även revbenen ut aåt sidorna och avsluta inandningen genom att fylla ända upp till nyckelbenen. Känn hur hela broöstkorgen lyfts och vidgas. När du har fyllt dig helt andas du ut i omvänd ordning.


Först sjunker nyckelben, sedan bröstkorg, revben, och slutligen magen tillbaka in igen. Andas även ut genom näsan och se till att utandningen blir långsam och kontrollerad. Vila sedan några sekunder, och låt kroppen själv signalera när det är dags för nästa andetag. Låt på det här sättet andetaget bli djupt och långt. Känner du att pulsen ökar när du lägger dig ner och börjar djupandas? Förmodligen vill inte din kropp alls ligga ner och “bara” andas. Ta då och minska på inandningen. Stanna vid revbenen och andas bara med magen. Efter lite övning kan du sedan ta djupare och djupare andetag.


Med lite träning kan du komma ner på så lite som 2 andetag per minut

samtidigt öka ditt fokus, sänka stressnivån och sänka blodtrycket.


Idag hade jag själv det stora nöjet att ha ett möte med Peter Cederqvist från Newstart och fick då prova en HRV mätning.

Begreppet HRV anger i vilken rytm hjärtat slår i, alltså medeltiden mellan flera på varandra efterföljande hjärtslag.

Du kan läsa mer om HRV träning här.

Precis som konditionsträning så kan du träna upp din förmåga att sänka pulsen och på sätt skapa fokus och snabbare återhämtning.

Det finns en rad andra fördelar att aktivt jobba med sin andning och med detta verktyg gör det lättare att hålla koll på dina framsteg.


Coachning är en helhet mentalt fysiskt och andningen är en mycket central del,

Detta är ett ämne som jag definitivt kommer att återvända till.


Ta nu en paus och andas,,,,,


Vill du ha komma vidare? Bli mer balanserad, ta dig till nästa nivå?

Då är du välkommen att boka in ett förutsättningslöst samtal med mig.

Samtalet som är kostnadsfritt så fokuserar vi på dig och hur du genom coachning ur ett helhetsperspektiv, kropp och knopp kan Be the best you.


Klicka här för att starta din resa.


35 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla